بنا بر آخرین آمار موسسه بازاریابی محتوا، ۷۳ درصد بازاریابان بنگاه به بنگاه (B2B) و ۷۰ درصد بازاریابان بنگاه به مشتری (B2C) به صورت جدی از استراتژی محتوا در استراتژی محتوا استفاده میکنند و اصول مارکتینگ محتوا را در ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات خود بهره میگیرند.
تعجبی ندارد که در دوران همهگیری ویروس کرونا، مصرف محتوا در میان کاربران ۲۰۷ درصد افزایش یافت؛ در این دوره تولید و مصرف محتواهای دیجیتال به شکل چشمگیری با اقبال عمومی روبرو شد.
با این وجود، جالب است که بدانید تنها ۴۰ درصد فروشندگان بنگاه به بنگاه استراتژی محتوایی تبیینشده دارند و ۲۷ درصد هیچ نوع استراتژیای برای بازاریابی خود ندارند. با این حال در دنیای دیجیتال امروز که در تمامی عرصهها رقابتی شده است، نداشتن استراتژی محتوا مناسب باعث عقبافتادگی کسب و کار میشود.
استراتژی محتوا چیست؟
به استراتژی محتوا میتوان مثل یک بلوپرینت نگاه کرد. این بلوپرینت و نقشه ساخت، مسیری را که بازاریاب باید با پیروی از آن تولید محتوا کند را برای او ترسیم میکند. میتوان استراتژی محتوا را با طرح سوالات زیر دقیقتر تبیین کرد:
– چرا این محتوا را تولید میکنیم؟
– چه مخاطبانی را میخواهیم خطاب کنیم؟
– چه عملها و عکسالعملهایی میخواهیم دریافت کنیم؟
– چطور محتوا را پس از انتشارش ترویج خواهیم کرد؟
– مخاطبان چه فکری در مورد محتوایمان میکنند؟
– چه نوع محتواهایی را میخواهیم خلق کنیم؟
– چه زمانی و در کجا محتوا منتشر خواهد شد؟
– چه کسی مسئول تولید محتوا است؟
– چطور میخواهیم از استایلِ برند خود در پلتفرمهای مختلف مراقبت کنیم؟
با توجه به آمار گزارش CMI مذکور، کسبوکارهایی که استراتژی محتوا را به صورت مستند دارند، در بازاریابی محتوا موثرتر از رقبای خود عمل میکنند.
بر اساس گزارشی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، کسب و کارهایی که استراتژی محتوای مدون دارند، در بازاریابی محتوا از رقبایشان موفقتر و موثرتر هستند.
اما واقعیت این است که بسیاری از بازاریابان – و شاید حتی بسیاری از مدیران ارشد بازاریابی – اهمیت استراتژی محتوایی که به صورت دقیق برنامهریزی شده است را برای کمک به تولیدکننده محتوا نادیده میگیرند.
مزایای استفاده از استراتژی محتوا
اگر هنوز برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوا قانع نشدهاید، در زیر شش مزیت برای استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا را برای شما شرح خواهیم داد.
۱- استراتژی به شما در تعیین و رسیدن به اهداف کمک میکند
به صورت ایدهآل، تمام عملیات بازاریابی مختلف، شما را یک قدم به هدفتان نزدیکتر میکنند. اما تلاشهای نافرجام، تنها سبب صرف هزینه زمانی، مالی و انرژی میشود.
به عنوان مثال، ممکن است شما در حال تولید محتوا برای مخاطبی باشید که با بازار هدف شما همخوانی ندارد. یا اینکه شما ممکن است سعی کنید محتوا را برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی تولید کنید، در حالی که از فرصتهای سادهتری که نتایج مطلوبتری به دنبال خواهند داشت غافل شوید.
یک استراتژی محتوا به شما کمک میکند تا اهداف بازاریابی خود را تعریف کرده و اولویتهای خود را مشخص کنید. این کار به شما اجازه میدهد که کارهای خود را برنامهریزی کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام تلاشهای بازاریابی با هدف مشخصی انجام میشوند. با استراتژی محتوای تدوینشده، میتوانید اطمینان حاصل کنید که تمام تلاشهای تیم شما، به نتایجی ملموس و قابل ارزیابی تبدیل خواهند شد.
۲- استراتژی محتوا به شما در سنجش پیشرفت کمک میکند
بر اساس نظر ربکا لیب، مشاور استراتژی محتوا و سخنران، بدون تعیین اهداف و معیارهای سنجش، استراتژی محتوایی نیز وجود ندارد. قبل از شروع فرایند تولید محتوا، بدون توجه به رسانه یا پلتفرم مورد استفاده، مهم است که بدانید به چه هدفی میخواهید دست پیدا کنید.
به عبارت دیگر، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت شما به عنوان معیاری برای سنجش اثربخشی فعالیتهای مارکتینگ محتوا عمل میکنند. یک استراتژی قوی محتوا باید معیارهایی را مشخص کند که شما وظیفه پیگیری و تجزیه و تحلیل آن را دارید. هدف از انجام این تجزیه و تحلیل و سنجش، دستیابی به پاسخ این سوال است که «آیا تلاشهای بازاریابی محتوای شما نتایج مطلوب را به همراه دارند یا خیر؟».
۳- استراتژی محتوا به شما کمک میکند که فرصتهای جدید را شناسایی کنید
بازاریابان موفق محتوا دائما به دنبال فرصتهای جدید برای تولید محتوا هستند. با تولید محتوا در مورد موضوعات داغ و با توجه به اخبار و ترندها، تولیدکنندگان محتوا میتوانند در رسیدن به هدف خود، یعنی جذب حداکثری مخاطبان موفق باشند.
برای کمک به این موضوع، یک استراتژی محتوا خوب باید تمام راههایی را که یک بازاریاب میتواند از آنها برای پیگیری اخبار و ترندها و یافتن ایدههای داستانی استفاده کند، مشخص کند. بدون استراتژی محتوا، تلاشهایی که برای کشف فرصتهای جدید انجام میشود، نظمی نخواهند داشت؛ این عدم سازماندهی در محتواهای تولیدشده و سبک نگارش برند خودش را نشان خواهد داد.
۴- استراتژی محتوا هزینهها را کاهش میدهد
ایجاد و توزیع محتوا ممکن است هزینهبر باشد. وقتی بازاریابان بدون استراتژی محتوا کار میکنند، اغلب از تصویر بزرگ و هدف اصلی غافل میمانند و مبالغ زیادی را برای پروژهها هزینه میکنند؛ هزینههایی که که در نهایت سبب کاهش بودجه برای بخشهای مهمتر پروژه میشود یا ممکن است کسری بودجه را به دنبال داشته باشد.
استراتژیهای محتوا کمک میکنند تا مشخص شود:
– چقدر پول باید برای هر پروژه صرف شود؟
– چطور باید این پول را هزینه کرد؟
– بازاریابان چگونه میتوانند در صورت نیاز راههایی برای کاهش این هزینهها پیدا کنند؟
۵- استراتژی محتوا سبب بهینهسازی تیم بازاریابی میشود
مسئولیتپذیری و جوابگویی برای دستیابی به هر گونه پیشرفت ملموسی در هر زمینهای بسیار حائز اهمیت است. بدون یک استراتژی محتوا مستند و مدون، تیم بازاریابی شما نمیداند که چقدر محتوا باید تولید شود یا این محتوا کجا باید منتشر شود یا چگونه میتوان آن را بازنشر کرد یا هر سوال دیگری که ممکن است بر تعیین وظایف روزانه تیم محتوا و بازاریابی تاثیرگذار باشد.
بیشتر مردم به یک تحریک کوچک برای شروع به کار نیاز دارند و استراتژی محتوای رسمی و مدون به عنوان یک فراخوان عمل میکند. این استراتژی معیارهای عملکرد برای اعضای تیم تعیین میکند. برای مثال برنامه زمانبندی کاری برای ایجاد محتوا را تعریف میکند، دستورالعملهایی درباره مدیریت حسابهای رسانههای اجتماعی وضع میکند و در نهایت برای تعریف سیستم اتوماسیون محتوا بسیار راهگشا خواهد بود. وقتی یک استراتژی داشته باشید، همه این موارد به طور قابل توجهی آسانتر میشوند و در نتیجه آن، تیم بازاریابی بازده بیشتری خواهد داشت.
۶- برنامهریزی محتوا به شما کمک میکند که محتوای موثرتری داشته باشید
از سوی دیگر، وجود یک استراتژی محتوا برای تولید محتواهایی که به طور مستمر نرخ تبدیل بالایی داشته باشند ضروری است. این در صورتی است که استراتژی محتوا از خط مشی درست و مناسب نیز پیروی کند. برای مثال:
– این که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چه نوع محتوایی را میخواهند مصرف کنند؟
– لحن محتوای شما؛
– سبک، حروفچینی، تحریر و قالب هر نوع محتوا؛
– کانالهای توزیع و تبلیغاتی برای بهرهبرداری؛
اگر استراتژی محتوای شما شامل این رهنمودها باشد، تیم بازاریابی شما همواره اصول و اساسی را در نظر خواهند داشت که در زمان کار بر روی هر پروژهای، از این اصول پیروی کنند. تنها کاری که تولیدکنندگان محتوا باید انجام دهند، تولید آن بر پایه اصولی است که در استراتژی محتوا تعیین شده است.
بازاریابی محتوا، چالشی جدی برای کسب و کارهای دیجیتال
در نظر داشتن اهداف خود، پیگیری پیشرفت، کشف فرصتهای جدید، کاهش هزینه، افزایش بهرهوری و تولید محتواهایی که به فروش تبدیل میشوند، همه دلایلی اساسی برای داشتن یک استراتژی محتوا هستند.
بازاریابی محتوای عالی کم یافت میشود؛ اما وقتی یک برند را میبینید که به طور پیوسته محتوای مرتبط و با کیفیتی تولید میکند، باید به استراتژی محتوای آن آفرین بگویید.
همین امروز استراتژی محتوا کسب و کار خود را برنامهریزی کنید و در این مسیر از کارشناسان آیشن کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید